Word een taalmaatje

Wil jij iemand helpen met het verbeteren van zijn of haar Nederlands, bijvoorbeeld omdat deze persoon anderstalig is? Meld je dan aan als taalmaatje.
Wij zijn het hele jaar door opzoek!

Lijkt het jou interessant om een anderstalige Veenendaler te coachen en begeleiden bij het leren van de Nederlandse taal?! Word dan taalmaatje! Het kan iemand zijn die pas enkele maanden in Nederland wonen, maar ook iemand die hier al een paar jaar woont.

We zijn op zoek naar vrijwilligers die als taalmaatje mensen individueel willen begeleiden met het spreken, lezen en schrijven van de Nederlandse taal. Je helpt mensen op weg om zich te redden met betrekking tot een aantal thema’s’, zoals:
• Kennismaken en begroeten (bijv. iets over jezelf vertellen of gedag zeggen)
• Afspreken (bijv. kennis van de maanden, dagen en tijden)
• Boodschappen doen (bijv. vergroten woordenschat van producten, in de winkel iets kunnen vragen en aanbiedingen lezen)
• Gezondheid (bijv. het maken van een afspraak bij de huisarts of je klachten omschrijven)

Je oefent wekelijks 1.5 uur met je taalmaatje op een door jullie afgestemde plek. Bij één van jullie thuis, in de Bibliotheek, of elders in Veenendaal. Als taalmaatje ontvang je:
• Een training, zodat je goed beslagen ten ijs komt.
• Persoonlijke begeleiding van een vaste coördinator.
• Uitnodigingen voor bijeenkomsten waar je je ervaringen kan delen met andere vrijwilligers.
• Een vrijwilligersovereenkomst.
• Een gratis abonnement op Bibliotheek Veenendaal.

Interesse? Stuur een mail met korte motivatie naar:
Eva van Leuveren | 0318 58 26 50 | evl@bibliotheekveenendaal.nl

Taalhuis Veenendaal

In de Cultuurfabriek in Veenendaal vind je op de tweede verdieping het Taalhuis. Hier worden allerlei manieren bedacht en uitgevoerd om mensen te helpen met de Nederlandse taal. Denk bijvoorbeeld aan het Taalcafé, inloopspreekuren, een oefenplein en meer!

Meer informatie over Taalhuis Veenendaal

Taalmaatje Mieke vertelt...

Maak kennis met Mieke, zij is een taalmaatje bij Taalhuis Veenendaal.
Binnen haar werk kwam Mieke regelmatig mensen tegen met verschillende achtergronden, die moeite hadden met lezen en schrijven in het Nederlands. Omdat Mieke naast een liefde voor de Nederlandse taal, hier ook een opleiding in heeft afgerond, vindt zij het niet meer dan normaal om mensen met lezen en schrijven op weg te helpen. Ze is gepensioneerd, dus heeft hier ook alle tijd voor.

Als taalmaatje wordt je toegewezen aan één persoon, waar jij dan het maatje van wordt en één of meerdere keren per week mee afspreekt. Mieke is ondertussen al van drie mensen een taalmaatje geweest. Meestal sprak ze niet in de Bibliotheek af met haar maatje, al wilt ze dat in de toekomst wel vaker gaan doen, zodat ze dan meer in contact komt met andere taalmaatjes. Vaak gaat Mieke nu op een andere plek zitten of ook echt ergens met haar maatje naar toe.

Ze oefenen dan in de vorm van een dictee, oefenen met verkleinwoorden, met tegenwoordige-,verleden-, en voltooide tijd en oefenen met 1001 andere dingen. Ze maakt hierbij gebruik van het materiaal en de adviezen dat ze vanuit het Taalhuis krijgt, maar ze vindt het ook leuk haar eigen materiaal te maken, toegespitst op de lees- en schrijfproblemen van haar maatje. Soms maakt Mieke hier zelfs een leuk spelletje van en gooit ze er wat humor in. Volgens haar kan een beetje luchtigheid en wat grappigs tijdens de les echt wonderen doen.

Het is niet alleen hard werken tijdens de lessen van Mieke. Zo vindt zij het ook prettig om haar maatje voor te lezen aan het einde van de les. Zij merkt dat haar maatjes dit ook echt super leuk vinden en dat het allemaal verhalen los maakt. De verhalen die los komen, zijn vaak heel waardevol in het verdere leerproces. Mieke kan er echt enorm van genieten wanneer ze merkt dat bij haar maatje het kwartje valt en hij of zij zich zekerder gaat voelen en hierdoor gestimuleerd wordt om door te gaan. Dit geeft haar ook echt een boost. Dat is immers waar ze het allemaal voor doet!

Wil jij net als Mieke zo’n waardevolle bijdrage kunnen leveren aan iemands leven? Meld je dan aan als taalmaatje!