Ellen van Hees nieuwe directeur

Mieke van Dijk draagt het stokje over

Ellen van Hees start per 15 mei 2023 als nieuwe directeur-bestuurder bij Bibliotheek Veenendaal. Ze volgt hiermee Mieke van Dijk op. Na de inwerk- en overdrachtsperiode, zal Mieke van Dijk eind mei met pensioen gaan.

Over Ellen van Hees

Na het afronden van de studie Cultuur, Organisatie en Management heeft Ellen van Hees (1979) als organisatie- en communicatieadviseur voor diverse organisaties in het publieke domein gewerkt. Rode draad is het begeleiden van verandertrajecten. Tot voor kort was Van Hees leidinggevende van de afdeling Algemene Gezondheidszorg bij de GGD Gelderland-Midden. Over de stap van GGD naar bibliotheek zegt Van Hees: “Beide organisaties vervullen een belangrijke basisfunctie in de samenleving. Het zijn plekken waar iedereen welkom is, die bijdragen aan gelijke kansen en mensen net dat steuntje extra bieden om mee te kunnen doen.”

“Toen ik in de kerstvakantie De Cultuurfabriek binnenstapte om meer gevoel bij de organisatie en de plek te krijgen, voelde het meteen goed”, aldus Van Hees. “De brede maatschappelijke rol van de bibliotheek spreekt mij aan. Ik kijk er dan ook naar uit om samen met medewerkers en partners de toekomst van Bibliotheek Veenendaal vorm te geven. Een huiskamer van de stad waar mensen graag komen om informatie te vinden, vaardigheden te ontwikkelen en anderen te ontmoeten. Een plek met een breed toegankelijk, verbindend en inspirerend aanbod voor alle inwoners van Veenendaal. Een aanbod dat uitnodigt tot lezen, lenen, leren en creëren.” Om de Bibliotheek en Veenendaal goed te leren kennen geeft de nieuwe directeur-bestuurder aan in het begin veel gesprekken te voeren - binnen en buiten de organisatie - en regelmatig mee te lopen, zodat zij ook zelf ervaart wat het werk inhoudt.

Over Mieke van Dijk

Na een mooie en indrukwekkende 44 jaar werkzaam te zijn geweest bij Bibliotheek Veenendaal, is het voor Mieke van Dijk tijd om het stokje over te dragen en te genieten van haar pensioen. In 1979 begon zij haar carrière als hoofd van de volwassenenafdeling van de Bieb. Al snel klom zij verder op tot manager van de afdeling collectiebeheer en Team Collectie en Inlichtingen. Hierna werd Van Dijk in 2011 benoemd tot directeur-bestuurder. Onder haar leiderschap is Bibliotheek Veenendaal enorm gegroeid: van de verhuizing naar De Cultuurfabriek tot de continue doorontwikkeling van de rol van de bibliotheek in de maatschappij. In meer dan 10 jaar tijd is de Bieb zoveel meer geworden dan alleen boeken lenen; van culturele activiteiten tot het ondersteunen van inwoners bij hun taal- en digitale ontwikkeling. Hierdoor is de Bibliotheek in De Cultuurfabriek uitgegroeid tot een onmisbare organisatie en ontmoetingsplek in Veenendaal.