Verkiezingen

Op 16 maart 2022 worden de Gemeenteraadsverkiezingen gehouden. Op deze pagina vind je activiteiten, interessante links en boeken over politiek in Nederland.

12 maart: Lijsttrekkersdebat gemeenteverkiezingen Veenendaal

De stemming voor de gemeenteraadsverkiezingen is op 14, 15 en 16 maart. Weet jij nog niet wat je gaat stemmen? Kom dan naar het slotdebat tussen de lijsttrekkers in de hal van De Cultuurfabriek!

13 maart: Help! Verkiezingen! – Jongeren talkshow en podcast (17-25 jaar)

Bureau Coen, hét bureau voor jongerencommunicatie, bespreekt de gemeenteverkiezingen tijdens een live talkshow samen met jongeren uit de Veense jongerenraad én gewone Veenendaalse jongeren. Schuif jij aan bij dit gesprek?

De talkshow is geschikt voor jongeren tussen de 17 en 25 jaar. Ongeacht of je wel of niet gaat stemmen. Ook leuk: van deze talkshow wordt ook meteen een podcast gemaakt!

Meer informatie!

Verkiezingsspel Taalhuis Veenendaal

Het is weer tijd om te stemmen. Vind je dit lastig, begrijp je niet zo goed hoe dit werkt en wat het betekent? Doe dan mee met het verkiezingsspel!

t/m eind maart: Tentoonstelling in Gemeentearchief Veenendaal: Verkiezingen door de eeuwen heen

Binnenkort mogen we weer naar de stembus om een nieuwe gemeenteraad te kiezen. Maar vroeger was stemmen niet voor iedereen weggelegd. En hoe ging dat eigenlijk in Veenendaal? In het gemeentearchief is veel te vinden over verkiezingen door de jaren heen. In deze tentoonstelling is een kleine selectie te zien van de vele documenten over het onderwerp.

Meer weten? Luister dan naar de podcast bij deze tentoonstelling.

Wat is de gemeenteraad?

De gemeenteraad geeft aan wat er in een gemeente moet gebeuren en ziet toe op het werk van de burgemeester en wethouders. Een gemeenteraad wordt door de inwoners van een gemeente gekozen en bestaat uit 9 tot 45 raadsleden, afhankelijk van hoeveel inwoners een gemeente heeft; altijd een oneven aantal. (Bron: Nederlandse Vereniging voor Raadsleden)

Uitleg

Het is lastig om uit te leggen wat een gemeenteraadslid allemaal doet. Het filmpje hiernaast geeft daar een goed beeld van.

Bron: Nederlandse Vereniging voor Raadsleden.

Naar de website www.raadsleden.nl

Wat doet een gemeenteraadslid?

Informatie van de rijksoverheid

Waar stem je voor bij Gemeenteraadsverkiezingen? Bekijk de speciale informatie van de rijksoverheid.

Ga naar rijksoverheid.nl

Verkiezingskrant in eenvoudige taal

De stichting Lezen en Schrijven en ProDemos ontwikkelden samen de Verkiezingskrant in gewone en begrijpelijke taal.

Ga naar lezenenschrijven.nl

Steffie legt uit: hoe werkt stemmen

Steffie legt alles uit over stemmen. Ze legt uit hoe verkiezingen werken en wat de Tweede Kamer doet. Je kan ook oefenen met stemmen.

Ga naar hoewerktstemmen.nl

Weet je nog niet waarop je wilt stemmen?

Je kunt gebruik maken van kieswijzers die je helpen bij het maken van je keuze.
Hieronder vind je de belangrijkste kieswijzers.

E-books over politiek in Nederland